یک تحقیق بزرگ نشان می دهد که کاهش چند کیلوگرم وزن خطر دیابت را تقریباً نصف می کند

11نوامبر 2020 - با توجه به نتایج مطالعه پیشگیری از دیابت نورفولک (NDPS) که بزرگترین تحقیق در زمینه پیشگیری از دیابت در جهان در 30 سال گذشته است، پشتیبانی و کمک به افراد مبتلا به دیابت برای ایجاد تغییراتی کوچک در سبک زندگی، رژیم غذایی و فعالیت بدنی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تقریبا به نصف کاهش دهد.

یافته های آزمایش بالینیNDPS ، که بیش از هشت سال به طول انجامید، با حضور بیش از 1000 فرد مبتلا به پیش دیابت که در معرض خطر بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار داشتند، اخیراً در مجله بین المللی JAMA Internal Medicine منتشر شده است.

این مطالعه نشان داد که حمایت از ایجاد تغییرات متوسط ​​در سبک زندگی، از جمله کاهش دو تا سه کیلوگرم وزن و افزایش فعالیت بدنی طی دو سال، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به میزان 40 تا 47 درصد برای افرادی که به عنوان مبتلایان به پیش دیابت دسته بندی می شوند، کاهش می دهد.

این آزمایش تحقیقاتی یک مداخله ساده در سبک زندگی را آزمایش کرد، که به افراد کمک می کند که با ایجاد تغییرات کوچکی در سبک زندگی، موفق به کاهش وزنی متوسط شده ​​و فعالیت بدنی خود را افزایش دهند. مهم این است که این تغییرات حداقل برای دو سال پایدار مانده و وزن کاهش یافته، دوباره بازنگشته است. این یافته ها از آنجایی مهم هستند که نشان می دهند یک "برنامه سبک زندگی در دنیای واقعی" بخوبی می تواند تفاوتی در کمک به افراد در کاهش خطر ابتلای خود به دیابت نوع 2 ایجاد کند.

پروفسور مایک سامپسون، محقق و مشاور ارشد NDPS در دیابت دربیمارستان دانشگاه نورفولک و نورویچ، گفت: ما از نتایج این آزمایش خوشحالیم، زیرا تاکنون هیچ کس مطمئن نبود که آیا برنامه ی تغییر در سبک زندگی در دنیای واقعی از دیابت نوع 2 در جمعیت پیش دیابت جلوگیری می کند یا خیر. ما این مطالعه را انجام دادیم، زیرا هیچ آزمایش بالینی در این زمینه وجود نداشت. ما اکنون از تأثیر قابل توجه تغییرات متوسط در سبک زندگی در پیشگیری از دیابت نوع 2 مطمئن هستیم و می توانیم بسیار خوش بین باشیم که حتی کاهش وزن متوسط ​​و افزایش فعالیت بدنی در برنامه های جهانی مانند این، تأثیر زیادی بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در جهان بگذارد. این واقعاً خبر خوبی برای هشت میلیون نفر در انگلیس با تشخیص پیش دیابت است. نتایج این آزمایش نشان می دهد که پیشگیری از دیابت در جمعیتهای پیش دیابتی که در برنامه پیشگیری از دیابت NHS تحت درمان قرار دارند، امکان پذیر است. از آنجائیکه روشهای بالینی تشخیص پیش دیابت و دیابت در سالهای اخیر بسیار تغییر کرده است، نتایج این تحقیق بسیار امید بخش می باشد.

مطالعه پیشگیری از دیابت نورفولک، بین سالهای 2011 و 2018 با همکاری 135 پزشک عمومی در شرق انگلیس انجام شد. در این تحقیق 144000 فرد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 شرکت داشتند. در سایت های غربالگری در شرق انگلستان ، 13000 نفر از این افراد برای تشخیص پیش دیابت آزمایش گلوکز ناشتا و هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) را انجام دادند. سپس بیش از 1000 فرد مبتلا به پیش دیابت در این آزمایش کنترل شده تصادفی، که یک مداخله عملی واقعی در سبک زندگی بود، در مقایسه با یک گروه کنترل، با پیگیری متوسط ​​بیش از دو سال، وارد شدند. مطالعات قبلی با مداخلات تحقیقاتی بسیار فشرده و گران قیمت در گروه های مختلف شرکت کنندگان پیش دیابتی انجام شده بود، اما این اولین بار است مطالعه ای با یک گروه از دنیای واقعی مداخلاتی را اجرا می کند تا خطر دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

در مطالعه ی NDPS، همچنین از افراد جامعه که خود مبتلا به دیابت نوع 2 بودند، درخواست شد تا به حمایت از گروهی از شرکت کنندگان مبتلا به پیش دیابت در این مطالعه کمک کنند، اما برای این جمعیت خاص، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کاهش نیافت.

پرفسور ماکس باخمان، یکی از محققان مطالعه ی NDPS و استاد تحقیقات خدمات بهداشتی در دانشگاهEast Anglia ، گفت: مداخله NDPS در گروه هایی انجام شد که هزینه بسیار کمتری نسبت به مداخلات متمرکز بر فرد داشت که قبلاً اثربخشی آنها تحت شرایط مطلوب تایید شده بود. از هر 11 نفری که مداخلهNDPS ، شرکت کردند، یک نفر به دیابت نوع 2 مبتلا نشد، که یک موفقیت واقعی است.

پرفسور کالین گریوز، استاد روانشناسی در دانشکده ی بهداشت دانشگاه بیرمنگام ، که به طور مشترک رهبری مداخله NDPS را بر عهده داشت، گفت: اگر شما مبتلا به پیش دیابت تشخیص داده شده اید، این روش راهی متفاوت برای زندگی به شما ارائه می دهد تا از مسیر ابتلا به دیابت نوع 2 خارج شوید و در راهی برای آینده سالم تر حرکت کنید.

دکتر جین اسمیت، همکار NDPS از دانشگاه اکستر، افزود: دیابت نوع 2 یک چالش بزرگ بهداشتی در سطح جهان است. NDPS یک داستان فوق العاده مثبت برای افراد و سیستم های مراقبت های بهداشتی است، و بر اهمیت اجرای برنامه های پیشگیری از دیابت، که می توانند از یافته های تحقیقاتی ما استفاده کنند، تاکید دارد.

پروفسور Jonathan Valabhji، مدیر کلینیک ملی دیابت و چاقی ، گفت: این مطالعه با معیارهای ارجاع مشابه و یک مداخله فشرده در سبک زندگی مشابه با برنامه پیشگیری از دیابت NHS، انتظارات را در پیشگیری از دیابت نوع 2 فراتر برده است. این برای برنامه پیشگیری از دیابت سیستم ملی بهداشت را دلگرم کرده و نتیجه ای را که ممکن است شرکت کنندگان در طولانی مدت انتظار داشته باشند، به تصویر کشیده است.

دکتر الیزابت رابرتسون ، مدیر تحقیقات در انجمن دیابت انگلیس، گفت: ما از این تحقیق جدید استقبال می کنیم که نشان می دهد یک برنامه پشتیبانی مبتنی بر گروه می تواند به افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 کمک کند تا خطر ابتلای خود به این بیماری را کاهش دهند. این آزمایش دوباره چگونگی دستیابی به حد متوسط تغییرات در سبک زندگی ​​را نشان داد: کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و افزایش فعالیت بدنی که می تواند منجر به مزایای زیادی برای افرادی شود که در معرض خطر ابتلا به نوع 2 هستند.

دیابت نوع 2 یک بیماری جدی است، اما با کمک های صحیح می توان از بسیاری از موارد آن جلوگیری یا آن را به تأخیر انداخت. برنامه پیشگیری از دیابت NHS انگلیس، به افراد کمک می کند تا با ابزارهای سنجش خطر خاصی که در سایت این انجمن قرار داده شده است، خود را بررسی کرده و چنانچه در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند در جهت کاهش این خطر گام بردارند، برای شرکت در این برنامه همه ی افراد می توانند به کلینیک های NHS در منطقه ی خود مراجعه کنند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-kilograms-weight-loss-halves-diabetes.html